Ladislav Ž á
k - www.zaking.cz
Competitive
Intelligence „v kostkách“….
1. Základní
otázky a cíle
Základní
otázky
Kde hledat
„competition“ a co to znamená „inteligence“?
„Competition“ z latinského základu znamená spoluucházení se o něco. Je ve své nejširší podobě vše, co stojí
mimo nás a nikdy nesmíme zapomenout na to, že největším nepřítelem i přítelem
jsme si sami sobě. „Competition“ je tedy
všudypřítomná.
Intelligence má mimo celou řadu významu i ten prazákladní a tím je pochopení, porozumění, poznání…
Můžeme tedy přeneseně říci, že
„competition intelligence“ znamená poznávání a pochopení sebe sama a prostředí, ve kterém se
nacházím.
Co je
„Competition Inteligence“ ?
Competition Inteligence je
také ve své konkrétní podobě formalizovanou disciplinou a nástrojem poznávání a
získávání informací o konkurenčních subjektech.
Platí tedy, že Competitive
Inteligence má svůj obecný smysl
i konkrétní účel.
Základní
cíle
Aktuálně přežít
přítomnost a perspektivně založit novou generaci
3. Pojmy
Systém(korporace)
- C
Hrozby a
rizika( vnější - E, vnitřní - I, zánik)
Instrumenty
mechanismu korporativní bezpečnosti (MKB)
Čas
(budoucnost - B, přítomnost - P, minulost - M)
Chaos
Řád
Obr.1
3. Jak
popsat konkrétní korporaci a její místo mezi ostatními korporacemi?
Na počátku je třeba určit, na základě čeho je možné
vymezit základní typy korporací jako societ s osobním neboli personálním
substrátem. Jako další postupný krok se jeví jako logická otázka na základě
jaké priority respektive ve vztahu k čemu vytvářejí jednotlivé osoby své
korporace. Z historického praktického pohledu se ukazují tři základní
čisté základní typy korporací. Korporace jsou vytvářeny jednak na základě
vztahu k teritoriu, jednak na základě vztahu k idejím a jednak na
základě vztahu k majetku. Z historického hlediska nabyly nejprve na
významu korporace teritoriální jako obce, města svazy obcí, měst, státy jejich
aliance. Tento proces byl doprovázen a postupně dostihován korporacemi
ideovými, především představovanými náboženskými obcemi, církvemi a hnutími,
ale i samotnými náboženstvími jako takovými. Relativně nejpozději se začínají
prosazovat korporace majetkové, které ovšem v dnešní době procházejí
obdobím bouřlivého růstu a to, co se nazývá nadnárodní kapitál dnes
představuje skutečně globální korporace,
které si svým dosahem nezadají s předními mocnostmi a světovými náboženskými
hnutími.
Obr. 2
Navrhované MKB budou v dalším demonstrovány na obecném
modelu majetkové korporace, dále na
obecném modelu teritoriální korporace v podobě územně správní jednotky a
na korporaci v podobě ideového hnutí. Tyto podoby korporací ve své čisté
formě představují svým způsobem krajní polohy v široké škále možných
korporací a dnešní reálné korporace jsou ve větší čí menší míře jejich
kombinací. Historie zná období, kdy tato škála byla velice úzká, a toto období
se nazývá feudalismem. Feudální vlastnictví teritoria v sobě zahrnovalo
vše, co se na něm nacházelo, včetně lidí a jejich osudů. Vrcholný feudalismus
je poznamenán i vysokou mírou ideové jednoty, dané absolutním postavením
katolické církve. Do období vrcholného feudalismu vstupovaly všechny tři
základní typy korporací v různé fázi svého vývoje a dosáhly byť na krátkou
dobu pozoruhodného souladu. Postupný zánik této unitární podoby korporace a
její postupné štěpení na nové ideové, kapitálové a správní korporace a jejich
vývoj dospěly v dnešní době v onen konflikt mezi teritoriálními a
kapitálovými korporacemi, který je hlavní příčinou negativního vnímání jednoho
z nejstarších civilizačních procesů, kterým je globalizace. Stejně tak
konflikt mezi teritoriálními korporacemi, srostlými spíše s majetkovými
korporacemi, a teritoriálními korporacemi, srostlými spíše s ideovými
korporacemi, vnímáme jako problém pod souhrnným názvem terorismus.
4. Jak
modelovat ?
Každý systém má více nebo méně vnější
či vnitřní součásti, dále součásti více nebo méně aktivní či pasivní a dále součásti více nebo méně zjevné či skryté.
To
dává vždy 8 možných variací
těchto vlastností, které lze nejsnadněji
vyjádřit pomocí krychle složené z osmi krychlí menších, které
vyjadřují jednotlivé segmenty reprezentující konkrétní variaci vlastností
Obr.3
Toto modelování aplikujeme na korporaci, hrozby rizika
a instrumenty MKB
A. Popis
segmentů modelu korporace
Obr.4
A1. Segment
představující osoby stojící uvnitř korporace, vlivné a veřejné.
Tyto
osoby lze popsat jako právnické osoby nebo jednotlivce, kteří jsou zakladateli
korporace, klíčovými vlastníky a zároveň manažery korporace, ale patří sem
například i odborové organizace a veškeré další osoby nadané jasným a silným
mandátem ovlivňování budoucnosti korporace zevnitř.
A2. Segment
představující osoby stojící uvnitř korporace, vlivné a soukromé
Tyto
osoby představují skupinu managementu korporace a to jak top managementu, tak i
nižších úrovní. Jejich klíčovou charakteristikou je moc vyplývající ze
smluvního vztahu, daného manažerskou smlouvou, a určitého postavení
v hierarchii organizační struktury korporace. Jejich moc a vliv jsou tedy
přímo formálně omezeny na základě požadavků první skupiny
A3. Segment
představující osoby stojící uvnitř korporace, bez vlivu a veřejné
Tyto
osoby jsou nejčastěji minoritní akcionáři, ale patří sem i nejrůznější zájmová,
odborná a profesní sdružení včetně sportovních, které jsou korporací zřizována
v rámci rozvoje vnitrokorporátní kultury, často se jedná o součásti
občanské společnosti působící zcela nebo částečně uvnitř korporace.
A4. Segment
představující osoby stojící uvnitř korporace, bez vlivu a soukromé
Tuto skupinu osob představují nejjednoznačněji
zaměstnanci korporace
A5. Segment
představující osoby stojící vně korporace, vlivné a veřejné.
Tato
skupina osob představuje okolní politické prostředí a to institucionální i dané
vlivem jednotlivých osob. Nejde jen o moc výkonnou, soudní nebo zákonodárnou a
o komunální politické prostředí a zejména o politické vztahy k místu sídla
nebo těžiště činnosti korporace, ale i občanská sdružení a iniciativy, mající
zájem ovlivnit budoucnost korporace.
A6. Segment
představující osoby stojící vně korporace, vlivné a soukromé
Tyto osoby lze popsat jako konkurenci a prostředky
masové komunikace
A7. Segment
představující osoby stojící vně korporace, bez vlivu a veřejné
Tato
skupina je obsazena osobami nadanými veřejným mandátem, které nemohou
nebo v krajním případě nechtějí mít na budoucnost korporace vliv a jsou
vzhledem k ní vysloveně v neutrálním postavení
A8. Segment
představující osoby stojící vně korporace, bez vlivu a soukromé
Tento
segment je vyhrazen pro jednotlivé,většinou neorganizované občany, kterých
nečinnost korporace nějakým negativními pozitivním způsobem dotýká, ale kteří
nejsou schopni budoucnost korporace
ovlivňovat
B. Popis
segmentů modelu MKB
Obr.5
B1.
Segment představující nástroje MKB, které působí dovnitř korporace, jsou
odkryté a aktivní
Tento
segment tvoří vlastní vnitřní kontrolní
činnost a výkon vnitřního auditu. Jde o nástroj , který leží v rukách vybrané
skupiny osob patřící do segmentu A1 a je
určen ke sledování činnosti všech skupin uvnitř korporace. Osoby provádějící
interní audit v korporaci požívají zvláštních práv i povinností a s výhradní
vazbou na skupinu A1 a v krajním případě na určené krizové místo.
B2.
Segment představující nástroje MKB, které působí dovnitř korporace, jsou skryté
a aktivní
Nástroje
vytváření filosofie korporace, vnitrokorporátní kultury a zásad tvorby
normativní baze. Tento segment rovněž zahrnuje hledání optimální budoucnosti
korporace, včetně její nové generace nebo úplného zániku. Tyto nástroje
zůstávají vyhrazeny skupině A1. Pouze externí audit je prováděn na základě
dohody se všemi vnitřními skupinami v takzvaném výboru pro audit tak, jak to
zavádí např. v USA Sarbanes-Oxley Act.
B3.
Segment představující nástroje MKB, které působí dovnitř korporace, jsou
odkryté a pasivní
Tento
segment vyplňuje normativní baze činnosti korporace. Souhrn vnitřních
organizačních, řídících a kvalitativních norem a směrnic korporace navazující
na obecně platné a závazné normy a předpisy. Je sice určena skupině A2 pro
kontrolu chování skupiny A4, tedy zaměstnanců, ale zároveň je metodikou, podle
které mohou zaměstnanci monitorovat své okolí v korporaci a upozorňovat na
zjištěné disproporce.
B4.
Segment představující nástroje MKB, které působí dovnitř korporace, jsou skryté
a pasivní
Jde
o nástroje spočívající ve skrytém propojení normativní baze, která vytváří ve
svém komplexu systém kontrolních bodů nezávisle na sobě na všech úrovních
řízení korporace .Tyto nástroje jsou v rukách skupiny A2 se supervizí skupiny
A1 a jsou zaměřeny prakticky do všech vnitřních skupin včetně A1.
B5.
Segment představující nástroje MKB, které působí vně korporace, jsou odkryté a
aktivní
Tento
segment obsahuje celý komplex public relations a corporate social
responsibility. Jeho pozice v organizační struktuře korporace je zřejmý a jde
jen o to, aby tato činnost byla přirozeně vlastní všem osobám působícím uvnitř
korporace. Rovněž tak je určen strukturovaně všem skupinám nacházejícím se vně
korporace
B6.
Segment představující nástroje MKB, které působí vně korporace, jsou skryté a
aktivní
Tento
segment je vyhrazen sledování politického okolí korporace a jeho
ovlivňování.Tyto nástroje jsou vyhrazeny pro osoby za skupiny A1 a jsou zaměřeny
prioritně do skupiny A5
B7.
Segment představující nástroje MKB, které působí vně korporace, jsou odkryté a
pasivní
Tento
segment zahrnuje neadresný i do určité míry náhodný monitoring okolí
korporace.Jeho cílem je vyhledávání nových možných rizik a vlivů, které je poté
možné přesunout do „péče“ jiných segmentů. Jde monitoring teritoriálních či
klimatických rizik, stejně jako sledování širšího sociálního prostředí
korporace a nebezpečí z něj pocházejících. Užívání takových nástrojů se
soustřeďuje většinou v útvaru sociálních a ekonomických studií.
B8.
Segment představující nástroje MKB, které působí vně korporace, jsou skryté a
pasivní
Tento
segment je vyhrazen sledování konkurence tzv. corporate inteligence a competitive inteligence.Klíčovou skupinou
pro využívání těchto nástroje je v tomto případě skupina A2 cílovou skupinou je
skupina A6
C. Popis
segmentů modelu systému možných rizik
Obr.6
C1. Segment představující vnitřní rizika korporace,
aktivní a známá
Tento
segment je naprosto zřejmý a obsahuje skupinu vnitřních rizik, kterými se
zabývají standardně všichni. Největší problém spočívá v tom, že svou
zjevností potlačuje ostatní segmenty a vede k jejich opomíjení.Jedná se o
nejrůznější podvody, krádeže a poruchy integrity
C2. Segment představující vnitřní rizika korporace,
aktivní a neznámá
Segment obsahující rizika, která hrozí, aniž o nich
víme. Jde o problém uvědomit si, že musíme neustále poznávat vnitřní strukturu
korporace a vysílat do ní nejrůznější signály, které umožní dosud skrytá rizika
odhalit.Tato rizika o sobě dávají vědět, působí negativně, ale zůstávají
skryta. Jedná se často o nové formy zločinu bílých límečků.
C3. Segment představující vnitřní rizika korporace,
pasivní a známá
Segment,
ve kterém leží rizika, která se neprojevují aktivně,ale při určitých změnách v pohybu
korporace v prostoru nebo v čase se stávají aktivními. Jde o
potenciální rizika např. sociálních nebo mocenských střetů uvnitř korporace.
C4. Segment představující vnitřní rizika korporace,
pasivní a neznámá
Segment
je vyplněn riziky, které je nutné nalézat a pojmenovávat a přesouvat do
ostatních segmentů.Tato činnost je důležitá proto, aby se zabránilo manipulaci
s těmito riziky jednotlivými skupinami a získávání mocenských výhod uvnitř
korporace
C5.
Segment představující vnější rizika korporace, aktivní a známá
Segment
obsahuje především politické a konkurenční tlaky na korporaci, které jsou často
institucionalizované a mají charakter určité povinnosti.Nejznámější jsou
povinnosti fiskální nebo vyplývající z více nebo méně povinného členství v různých
organizacích a ze spojení korporace s určitým teritoriem
C6.
Segment představující vnější rizika korporace, aktivní a neznámá
Tento
segment zahrnuje skryté formy rizik ze segmentu C5. Jde o neoficiální vztahy a
jejich rizikový vliv na korporaci
C7. Segment představující vnější rizika korporace,
pasivní a známá
Tento
segment zahrnuje vnější rizika, která nehrozí pokud se korporace bude chovat
určitým způsobem. Například nevstoupí do určitého politického nebo
konkurenčního vztahu a zůstane kooperativní nebo alespoň neutrální. Patří sem
rovněž rizika vyplývající z klimatických, teritoriálních a sociálních
podmínek, které není v silách korporace ovlivnit
C8. Segment představující vnější rizika korporace,
pasivní a neznámá
Zde
plně platí pro vnější rizika tohoto segmentu totéž, co v segmentu C3.Pouze
ve zvýšené míře, neboť paniku je možné vyvolat daleko snadněji zveličováním
rizik, přicházejících zvenčí a z neznáma, než těch „domácích“.
5. Jak
s modely obecně pracovat ?
Obecný princip aplikace mechanismu korporativní
bezpečnosti je dán základním účelem použití MKB a tím vytvoření dostatečně
velkého bezpečného prostoru pro fungování korporace. Tento prostor je
samozřejmě vyplněn pavučinou interpersonálních a interinstitucionálních vztahů
neboli organizačním a sociálním
kapitálem, který je strukturálně bezškálovou sítí . Péče o tyto vazby, spojená
s jejich poznáním je základem činnosti při aplikaci MKB v konkrétních
podmínkách.
Existují dva základní kroky při aplikaci MKB
Prvním je analýza prvotního stavu sociálního kapitálu
korporace k určitému časovému období( roku, čtvrtletí, měsíci, týdnu nebo
dokonce dni) a druhým krokem je sledování změn v určitých pravidelných
intervalech a jejich vyhodnocování a zachycování nových stavů sociálního
kapitálu.
Oba kroky mají z hlediska popisu počátečního
stavu i zachycení dalších změn danou totožnou strukturu zjišťování. Jde o 3
krát 8 otázek, které se ptají po stavu a změnách v každém z 8 sektorů
3 modelových krychlí. Modelu korporace, modelu rizik a modelu nástrojů MKB.
Tedy populárně řečeno o 24 otázek pro
každý den.
6. Jak a na co se ptát?
První
krok má tedy tyto základní otázky:
1) Jaký je stav interpersonálních vztahů
v jednotlivých sektorech modelu korporace?
2) Jaká rizika
z tohoto stavu v jednotlivých sektorech plynou?
3) Jaké nástroje ke zmírnění rizik nebo jejich úplné
eliminaci mám v jednotlivých sektorech k dispozici a jak je používám?
Je patrné, že logiku má i jiné pořadí těchto otázek a
to z důvodu, že mezi riziky, MKB a
korporací je vztah spíše ekvivalence než implikace. Otázky tedy mohou znít
třeba takto:
1) Jaká je stav rizik v jednotlivých sektorech
modelu hrozeb a rizik?
2) Jaké nástroje k jejich řešení mám
k dispozici, které mi chybí a které jsou bez využití?
3) Jaký je stav interpersonálních vztahů
v jednotlivých sektorech korporace za daného stavu.
Za optimální je ovšem pokusit se analyzovat počáteční
stav podle sektorů v každém modelu nezávisle bez znalosti souvislostí. Ty
nabudou na významu až po prvotní analýze a následné syntéze prvotních odpovědí.
Druhý
krok má potom tyto základní otázky:
Jaké změny nastaly v sektorech modelu korporace a
jaký je nový stav?
Jaké změny nastaly v sektorech modelu hrozeb a rizik a jaký je nový stav?
Jaké změny nastaly v sektorech modelu MKB a jaký
je nový stav?
V druhém kroku již na pořadí otázek nezáleží
vůbec.Otázky a odpovědi jsou vzájemně propojeny a vytváří komplexní obraz
korporace a stavu jejího sociálního kapitálu a jeho vývoj v pravidelných
časových intervalech.
Velice
přeneseně lze říci, že den má 24 hodin a každý den bychom si měli položit
správných 24 otázek a pokusit se o 24 správných odpovědí, abychom se cítili
bezpečnější a vyrovnanější. Věřící lidé by takový postup mohli pojmenovat jako
strukturované rozjímání.
Těmito otázkami a odpověďmi na ně jsme ošetřili
základní problém úspěšného fungování korporace v reálném čase neboli
v přítomnosti ve smyslu určitého časového období, které je u každé
korporace v každé etapě její existence různě dlouhé. Stejně jako existují
období, ve kterých by si některé korporace mohly klást podobné otázky jednou za
několik let, tak na druhé straně existují i v existenci velkých korporací
okamžiky, kdy je podobné otázky komplexně položit a zodpovědět i vícekrát za
den, aby byla korporace schopna zvládnout překotný vývoj turbulentního
prostředí, k jehož vytvoření mohla,ale také nemusela sama vůbec přispět.
Komplex otázek by nebyl úplný, kdyby neexistovaly
pravidelné otázky a odpovědi zkoumající minulost korporace a otázky a odpovědi
týkající se jejich možných budoucích stavů. V praxi jde o vyhodnocování
úspěšnosti minulých řešení a jejich soulad s poznanou realitou a
vyhodnocování připravenosti čelit budoucnosti prostřednictvím nových generací.
Je třeba dbát o to, abychom se při kladení těchto otázek a jejich zodpovídání
nenechali ovlivnit aktuálními úkoly, otázkami a odpověďmi, které si musíme
klást pro fungování v přítomnosti. V praxi to znamená, že bychom měli
mít možnost zkoumat tyto 3 časové roviny pokud možno odděleně. V korporaci
je to možné rozdělením odpovědností, ale v případě lidského jedince je to
prakticky nemožné. I proto člověk v každodenním shonu tolik touží po klidu
na rozjímání o věcech mimo přítomnost.
Korporace takový klid nepotřebuje, má možnosti jak
zabezpečit zkoumání tří časových rovin prostřednictvím tří nezávislých útvarů.
Přesto lze říci, že většina fatálních pádů velkých korporací v nedávné
minulosti i v historii, ať již šlo o velké firmy nebo velké státní útvary
byla způsobena hrubým zanedbáním vývoje v některém ze sektorů modelů
v přítomnosti nebo pohrdáním vlastní minulostí, vyčerpáním idejí, které
stály u jejich vzniku či podceněním možného budoucího vývoje většinou daných
pocitem vlastní všemocnosti, nesmrtelnosti a neomylnosti.
Obecné
principy aplikace MKB a její postup lze tedy shrnout takto:
1. Nalezení
základního souboru zainteresovaných osob (stakeholderů) korporace a jejich
rozdělení do 8 modelových sektorů
2. Vymezení
základních rizik ohrožujících korporaci
a jejich rozdělení do 8 modelových sektorů
3. Vytvoření
přehledu souboru instrumentů MKB a jejich rozdělení do 8 modelových sektorů
4.
Zpracování zkušeností z dosavadního vývoje korporace s důrazem
na řešení rizikových a obtížných situací v jejím dosavadním vývoji.
5. Zpracování
možných variant budoucího vývoje korporace a vytvoření variantně utvářeného
základu možných podob budoucích generací korporace.
6. Pravidelná aktualizace v bodě 1,2,3 a záznam
nových stavů ve shodných časových intervalech Ia
7. Doplňování
bodu 4 v delších, ale pravidelných časových intervalech Ib
8. Pravidelná inventarizace stavu podle bodu
9. Vytvoření Rady
stability jako orgánu a fóra představujícího a reprezentujícího
zainteresované osoby a jejich názory a zájmy
10. Vytváření
Deklarace stability jako výsledek pravidelného soupisu názorů
zainteresovaných osob na korporaci
7.
Konkrétní otázky u základních typů
korporací
Obecný
model korporace majetkového typu
Taková korporace je jednoznačně charakterizována tím,
že má svého vlastníka nebo vlastníky. Má samozřejmě své řídící struktury a
zaměstnance. Nachází se na nějakém teritoriu a je s ním více nebo méně spjata.
Stejně tak se v jejím okolí nacházejí standardní politické, ekonomické,
správní orgány, masmédia a v neposlední řadě občanská společnost. Její
hranice jsou dány formálně - právně v zakládacích listinách a dalších
právních aktech. Jsou však v každodenní praxi málo zřetelné a v řadě
vztahů je obtížné určit, zda se dají zařadit mezi vnitřní nebo vnější
záležitosti korporace. Svou hierarchii a organizační strukturu si může určovat
v rámci relativně širokého rámce a její okolí je velice neurčité a
proměnlivé. Pro další pokračování v této práci budeme takový typ korporace
nazveme kapitálovou korporací nebo zkráceně
vlastnictvím.
Taková korporace si tedy musí v souladu
s modely korporace, možných rizik a hrozeb a nástrojů MKB klást
následující otázky:
1. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A1?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
klíčovými vlastníky. Popřípadě - jaký je stav v odborové organizaci.
2. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A2?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
manažery.
3. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A3?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
minoritními vlastníky. Popřípadě – jaký je stav vztahů mezi vnitrokorporátními
zájmovými sdruženími pracujících.
4. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A4?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
zaměstnanci.
5. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A5?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
klíčovými okolními politickými a správními činiteli a institucemi.
6. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A6?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to. jaký je stav vztahů mezi
konkurencí na trhu a na mediální scéně.
7. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A7?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
osobami a institucemi občanské společnosti.
8. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A8?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
jednotlivými občany a jejich rodinami v okolí korporace.
9. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C1?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se děje
uvnitř korporace?
10. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C2?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se může
dít uvnitř korporace?
11. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C3?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se stane
uvnitř korporace?
12. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C4?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co by se
mohlo stát uvnitř korporace?
13. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C5?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se děje
vně korporace?
14. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C6?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se může dít vně korporace?
15. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C7?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se stane
vně korporace?
16. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C8?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co by se
mohlo stát vně korporace?
17. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B1?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní obecná otevřená detekce? Především jde o to, v jakém stavu je vnitřní audit korporace a právní pomoc.
18. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B2?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní cílená skrytá komunikace.
Především jde o vůdčí ideu a filosofii korporace a její vnitřní
kulturu.Stejně důležitý je stav budoucí generace korporace.
19. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B3?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní obecná otevřená komunikace? Především jde o to, v jakém stavu je
normativní baze korporace a míra identifikace zaměstnanců s touto
normativní bází.
20. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B4?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní cílená skrytá detekce. Především jde o to, v jakém stavu jsou vrcholové
interpersonální vztahy a jak fungují skryté kontrolní vazby.
21. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B5?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně jakém stavu je vnější
obecná otevřená komunikace korporace? Především se jedná o komplex P.R. a CSR.
22. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B6?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější cílená skrytá komunikace korporace? Především se jedná o lobbying a
vytváření skrytých vztahů a vazeb.
23. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B7?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější obecná otevřená detekce okolí korporace? Především se jedná o stav
využívání poznatků vědy a vlastní zkoumání okolí korporace, především z enviromentálního, sociálně -
ekonomického, politického a antropologického hlediska.
24. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B8?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější cílená skrytá detekce okolí korporace? Především se jedná o corporate a
competetive inteligence a přípravu právních sporů.
Obecný
model korporace v podobě územně správní jednotky
Taková korporace je jednoznačně určena svým
teritoriem, jehož správa je hlavním cílem tohoto typu korporací. Jde
z našeho dnešního pohledu především o státy a obce a jejich deriváty jako
jsou oblasti, kraje, města, vesnice a osady a konglomeráty jako jsou Evropská
Unie, SNS a v neposlední řadě globální konglomerát v podobě OSN. Nemá
svého konkrétního vlastníka a je ze své povahy vlastnictvím veřejným. Jako
objekt i subjekt správy a řízení je i v tomto smyslu veřejným statkem. Má
své vlastní politické,správní i ekonomické struktury i zaměstnance. Má i svůj
vlastní majetek. Na rozdíl od ekonomické korporace však sama v sobě
obsahuje i masmédia nebo jejich část a svou část občanské společnosti. Je
charakterizována relativně jednoduchými partnerskými vztahy i vlastní vnitřní
hierarchií, které jsou většinou dány normativními akty jiné, „vyšší“ nebo
„nadřízené“ územně správní jednotky. Má jen malý prostor pro vytváření vlastní
hierarchie a organizační struktury. Její partnerské korporace se jí velice
podobají a jsou vytvářeny na stejných principech. Její ostatní partnerské
vztahy mimo tyto korporace jsou rovněž
omezeny řadou normativních aktů.Pro další pokračování v této práci budeme
takovou korporaci nazývat teritoriální korporací nebo zkráceně správou.
1. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A1?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
klíčovými politiky. Popřípadě - jaký je stav v politických stranách.
2. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A2?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
úřednictvem.
3. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A3?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
minoritními vlastníky. Popřípadě – jaký je stav vztahů v institucích
občanské společnosti.
4. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A4?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav veřejného
mínění.
5. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A5?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
klíčovými okolními politickými a správními činiteli a institucemi.
6. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A6?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů
v partnerských teritoriálních korporacích a na mediální scéně.
7. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A7?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
osobami a institucemi občanské společnosti v okolních korporacích.
8. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A8?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav veřejného
mínění v okolních korporacích.
9. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C1?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se děje uvnitř
korporace?
10. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C2?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se může
dít uvnitř korporace?
11. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C3?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se stane
uvnitř korporace?
12. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C4?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co by se
mohlo stát uvnitř korporace?
13. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C5?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se děje
vně korporace?
14. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C6?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se může dít vně korporace?
15. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C7?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se stane vně
korporace?
16. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C8?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co by se
mohlo stát vně korporace?
17. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B1?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní obecná otevřená detekce? Především jde o to, v jakém stavu je
zákonnost.
18. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B2?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní cílená skrytá komunikace.
Především jde o vůdčí ideu a filosofii korporace a její vnitřní
zájmy.Stejně důležitý je stav budoucí generace korporace.Klíčový je zde způsob
výběru budoucích elit.
19. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B3?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní obecná otevřená komunikace? Především jde o to, v jakém stavu je právní
vědomí a sociální,zdravotní a školská politika
20. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B4?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní cílená skrytá detekce. Především jde o to, v jakém stavu jsou vrcholové
interpersonální vztahy a jak fungují skryté kontrolní vazby. Klíčové tady jsou
zpravodajské služby
21. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B5?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně jakém stavu je
vnější obecná otevřená komunikace korporace? Především se jedná o komplex P.R.
a „lidové diplomacie“
22. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B6?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější cílená skrytá komunikace korporace? Především se jedná o diplomacii a
vytváření skrytých vztahů a vazeb.
23. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B7?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější obecná otevřená detekce okolí korporace? Především se jedná o stav
využívání poznatků vědy a vlastní zkoumání okolí korporace, především z enviromentálního, sociálně -
ekonomického, politického a antropologického hlediska.
24. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B8?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější cílená skrytá detekce okolí korporace? Především se jedná o vnější
činnost zpravodajských služeb.
Obecný
model korporace v podobě ideového sdružení.
Taková korporace je jednoznačně dána svou vůdčí ideou
myšlenkou nebo programem a je tvořena jeho stoupenci. Nepotřebuje ke své
činnosti ani vlastníka ani teritorium,přestože se dá říci, že prostřednictvím
svých stoupenců působí více či méně intensivně na určitém teritoriu. Obecně
však platí, že nemá žádné hranice a tedy ani žádné teritorium.Má své řídící a
správní orgány, které jsou vybírány prostřednictvím předem stanovených pravidel
a tradic. Ke své činnosti potřebuje naopak masmédia.
1. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A1?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
klíčovými ideovými autoritami.
2. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A2?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
ideovými vůdci a vykladači.
3. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A3?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
názorovými proudy a odpadlíky.
4. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A4?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů mezi
vyznavači?
5. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A5?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů ke
klíčovým politickými, správními a
hospodářským činitelům a mezi nimi navzájem.
6. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A6?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů k
ostatním ideovým korporacím a vztahů mezi nimi navzájem.
7. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A7?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů k osobám a institucím občanské společnosti a
mezi nimi navzájem.
8. Jaký je stav sociálního kapitálu
v segmentu A8?
Jinými slovy - jaké osoby se v tomto segmentu
pohybují a jaké jsou jejich vztahy? Konkrétně řečeno – jací stakeholdeři se
v daném segmentu nacházejí? Především jde o to, jaký je stav vztahů
k jinověrcům a nevěřícím mezi nimi navzájem.
9. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C1?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se děje
uvnitř korporace?
10. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C2?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se může
dít uvnitř korporace?
11. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C3?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se stane
uvnitř korporace?
12. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C4?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co by se
mohlo stát uvnitř korporace?
13. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C5?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se děje
vně korporace?
14. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C6?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se může dít vně korporace?
15. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C7?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co se stane vně
korporace?
16. Jaký je stav možných rizik a hrozeb
pocházejících se segmentu C8?
Jinými slovy - jaká rizika se v tomto sektoru
aktuálně nacházejí a jakou hrozbu představují? Konkrétně řečeno – co by se
mohlo stát vně korporace?
17. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B1?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní obecná otevřená detekce? Především jde o to, v jakém stavu jsou vnitřní kontrolní mechanismy dodržování
ideové jednoty.
18. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B2?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní cílená skrytá komunikace.
Především jde o vůdčí ideu a filosofii korporace a její vnitřní
kulturu.Stejně důležitý je stav budoucí generace korporace.
19. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B3?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní obecná otevřená komunikace? Především jde o to, v jakém stavu je
normativní baze korporace a míra identifikace věřících s touto normativní
bází.
20. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B4?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnitřní cílená skrytá detekce. Především
jde o to, v jakém stavu jsou vrcholové interpersonální vztahy a jak
fungují skryté kontrolní vazby.
21. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B5?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně jakém stavu je vnější
obecná otevřená komunikace korporace?
22. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B6?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější cílená skrytá komunikace korporace? Především se jedná o lobbying a
vytváření skrytých vztahů a vazeb.
23. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B7?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné?Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější obecná otevřená detekce okolí korporace? Především se jedná o stav využívání
poznatků vědy a vlastní zkoumání okolí korporace, především z ideového, enviromentálního, sociálně -
ekonomického, politického a antropologického hlediska.
24. Jaké nástroje MKB mám k dispozici
v segmentu B8?
Jinými slovy – jaké
osoby a techniku a jejich činnosti, postupy a metody mohu použít? Jsou v maximální možné míře
úplné? Odpovídají aktuálním a budoucím potřebám? Konkrétně - v jakém stavu je
vnější cílená skrytá detekce okolí korporace? Především se jedná o stav
zkoumání plánů na posílení vlivu jiných ideologií v tomto prostředí.
8. Závěr
Tento text
má jedinou ambici a to pokusit se naznačit čtenáři způsob, jak se dívat kolem
sebe i na sebe samého, ať již čtenář představuje sebe sama či velký podnik, obec, stát nebo libovolnou
jinou korporaci. Jde o pokus o určitou univerzální strukturu takového zkoumání
situace. Je to metoda pro každého, protože tato struktura je jednoduchá, stejně
jako jednotlivé otázky. Každý si může uvědomit a určit, kde se asi jeho
korporace nachází, a rozhodnout se jaké otázky pro něj mají větší či menší váhu
a důležitost.
Co je ještě
důležitější, je skutečnost, že na tyto otázky je možné si dávat jednoduché
odpovědi. Správnou odpovědí je i „nevím“. Takový segment si zaslouží samozřejmě
dalšího zkoumání. Ovšem hlubší zkoumání jednotlivosti by nemělo nikdy vést
k opominutí pravidelného odpovídání si na celý komplex otázek. Právě
pravidelnost takového odpovídání si a hromadění zkušenosti kladením si otázek a
dáváním si odpovědí nabytých tvoří základ pro úspěšné zvládání přežití
korporace i zajištění její stability do budoucna.
Competitve
inteligence je tedy skutečně důležitá pro každého a „v kostkách“ je i
dostupná a přístupná doslova každému z nás…!?
Ladislav Ž á
k - www.zaking.cz